RENCANA PELAKSANAN PEMBELAJARAN
(RPP)
Sekolah : SMP ......
Matapelajaran : Bahasa Jawa
Kelas/Semester : 7/1
Materi Pokok : Teks Cerita Rakyat
Alokasi Waktu : 2 X pertemuan (4 jp)
A. Kompetensi Inti (KI)
1. Menghargai dan menghayati ajaran agama yang dianutnya.
2. Menghargai dan menghayati perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab, peduli (toleransi, gotong royong), santun, percaya diri, dalam berinteraksi secara efektif dengan lingkungan sosial dan alam dalam jangkauan pergaulan dan keberadaannya.
3. Memahami pengetahuan (faktual, konseptual, dan prosedural) berdasarkan rasa ingin tahunya tentang ilmu pengetahuan, teknologi, seni, budaya terkait dengan fenomena dan kejadian nyata.
4. Mencoba, mengolah, dan menyaji dalam ranah konkret (menggunakan, mengurai, merangkai, memodifikasi, dan membuat) dan ranah abstrak (menulis, membaca, menghitung, menggambar, dan mengarang) sesuai dengan yang dipelajari di sekolah dan sumber lain yang sama dalam sudut pandang/teori.
B. Kompetensi Dasar dan Indikator
KOMPETENSI DASAR
|
INDIKATOR
|
1.1 Menghargai dan mensyukuri keberadaan bahasa Jawa sebagai anugerah Tuhan Yang Maha Esa, sebagai sarana memahami informasi lisan dan tulis.
|
1.1.1 Terbiasa berdoa kepada Tuhan Maha Esa sebelum peserta didik melaksanakan pembelajaran teks cerita rakyat.
1.1.2 Menghargai dan mensyukuri keberadaan bahasa Jawa sebagai sarana menyajikan teks cerita rakyat.
.
|
2.1 Menunjukkan sikap menghargai berperilaku jujur, disiplin,dan tanggung jawab dalm menyampaikan informasi atau tanggapan berbagai hal / keperluan sesuai dengan tata krama Jawa.
|
2.1.1 Terbiasa membantu teman sejawat dalam memecahkan masalah.
2.1.2 Terbiasa memberi pendapat dalam bahasan pemecahan masalah
2.1.3 Terbiasa menggunakan kata-kata yang tidak menyinggung perasaan orang lain.
2.1.4 Mengikuti kegiatan diskusi dengan disiplin
2.1.5 Terbiasa bersikap jujur dalam berkarya
.
|
3.3. Memahami isi teks cerita rakyat.
|
3.3.1 Mendengarkan dan mencatat kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam teks cerita rakyat.
3.3.2 Mendiskusikan dan mengartikan kata-kata yang dianggap sulit dalam teks cerita rakyat.
3.3.3. Mengajukan dan menjawab pertanyaan dalam teks cerita rakyat yang didengarkan dalam ragam ngoko.
3.3.4. Mendiskusikan isi teks cerita rakyat.
3.4.5. Mengungkapkan isi teks cerita rakyat yang didengarkan secara tertulis.
|
4.3. Menceritakan kembali isi teks cerita
rakyat dengan ragam ngoko.
|
4.3.1 Membaca dalam hati teks cerita rakyat
4.3.2 Menjawab dan mengajukan pertanyaan tentang isi teks cerita rakyat dalam ragam ngoko
4.3.3 Menulis ringkasan teks cerita rakyat
4.3.2 Mencari teks cerita rakyat lainnya
|
C. Tujuan Pembelajaran
Pertemuan 1
Setelah mengikuti kegiatan pembelajaran diharapkan peserta didik dapat :
1. Berdoa kepada Tuhan maha Esa sebelum peserta didik melaksanakan pembelajaran materi teks cerita rakyat.
2. Menggunakan bahasa Jawa di kelas saat pelajaran bahasa Jawa dengan baik.
3. Menanggapi pendapat teman tentang teks cerita rakyat dengaran dengan jujur, dan tanggung jawab.
4. Mendengar dan mencatat kata-kata sulit dalam teks dengaran cerita rakyat dengan tanggung jawab
5. Berdiskusi dan mengartikan kata-kata sulit dalam teks dengaran cerita rakyat dengan tanggung jawab dan jujur.
6. Mengajukan dan menjawab pertanyaan wacana yang didengarkan dalam ragam ngoko dengan jujur.disiplin,tanggung jawab.
7. Mendiskusikan isi teks cerita rakyat dengan jujur,disiplin dan tanggung jawab.
8. Mengungkapkan isi teks cerita rakyat yang didengarkan secara tertulis dengan jujur,disiplin dan tanggung jawab.
Pertemuan 2
1. Disajikan teks narasi tentang cerita rakyat dengan ragam ngoko, peserta didik dapat membaca teks narasi dalam hati dengan tanggung jawab
2. Menjawab dan mengajukan pertanyaan tentang isi teks cerita rakyat dengan santun
3.Menulis ringkasan isi teks cerita rakyat yang didengarkan secara jujur dan tanggungjawab
4. Mencari teks cerita rakyat lainnya lalu dirangkum menggunakan kata-kata sendiri
D. Materi Pembelajaran
Pertemuan 1
1. Teks dengaran tentang cerita rakyat dengan judul :
SENDHANG SANI
Sunan Kalijaga lan Ki Rangga sarta para santrine padha nuju Padhepokan Sunan Muria. Sanajan papa dununge adoh, Sunan Kalijaga kaya-kaya ora duwe kesel babar pisan.
“Kaya wis tekan Kadipaten Pati Pesantenan, sedhela maneh tekan Padhepokan Muria,” ngendikane Sunan Kalijaga marang murid-muride.
Nalika wanci sembahyang lohor, Sunan Kalijaga ngajak leren ing sangisore wit gedhe, banjur prentah Ki Rangga supaya golek banyu kanggo wudhu. Ki Rangga lan kancane padha bingung amarga ing papan kono garing ora ana banyune. Weruh murid-muride padha bingung, Sunan Kalijaga karo mesem kandha, “Ki Rangga becike awake dhewe nyuwun marang Gusti. Banjur jagane wit iku muga-muga ana sumber sing mili. Nanging elinga kedadeyan apa wae ing kene kuwi kersane Gusti. Aja padha lali yen ana kedadeyan apa wae, kabarna marang aku ing samburi grumbul iki!”.
Ki Rangga lan kanca-kancane padha nunggu wit kuwi nganti keturon. Bareng tangi klambine padha teles kebes amarga panggonan mau wis kebak banyu. Saking senenge, Ki Rangga lan kanca-kancane padha lali karo welinge Sunan Kalijaga. Ki Rangga lan kanca-kancane banjur padha adus.
Sunan Kalijaga bali maneh menyang papan mau. Ngerti pokale Ki Rangga, Sunan Kalijaga ketrucut kandha, “ Ki Rangga isih eling karo welingku apa wae kedadeyan ing kene kabarna marang aku. Ora malah langen kaya bulus.”
Sanalika Ki Rangga lan kanca-kancane padha dadi bulus. Sunan Kalijaga ora sida wudhu amarga banyune wis reged kena sisane Ki Rangga lan kanca-kancane. Mula papan mau banjur diarani Sendhang Sani saka kedadeyan Sunan Kalijaga kang ngurungake niate wudhu amarga disisani utawa didhisikki Ki Rangga lan kanca-kancane. Papane kurang luwih telung kilo meter sisih lor kutha Pati.
Sumber : Yudiono KS dan Mulyono. 2005. Cerita Rakyat dari Pati dalam Tim Pena Guru. 2010. Remen Basa Jawi. Erlangga : Jakarta
2. Kata-kata yang dianggap sukar dalam teks :
Padhepokan
|
: papan kanggo gladhen para santri
|
Nuju
|
: tumuju/menyang
|
Wanci
|
: wektu/wayah
|
Mili
|
: metu banyune
|
Grumbul
|
: papan kang rungkut amarga akeh tetanduranne
|
Teles kebes
|
: teles banget
|
Welinge
|
: pesene
|
Pokale
|
: polahe, kelakuane, sikape
|
Ketrucut
|
: kebacut
|
Langen
|
: ciblon
|
Murungake
|
: njugarake
|
Pertemuan 2
1. Teks cerita rakyat dengan judul :
TANAH WANGI
Tanah Wangi iku sawijining pasarean kang dumunung ing pareden sakidule desa Pakuthan kalebu wewengkon kecamatan Bayan kabupaten Purworejo. Miturut citrane, ana kyai kang asale saka Kemiri Purworejo jenenge Kyai Hamdani. Wektu semana kahanan isih geger ngadhepi Walanda.
Ing sawijining dina Kyai Hamdani oleh wangsit supaya nglakoni tapa ngeli ing kali Jali. Besuk menawa dheweke nganti mandheg anggone ngeli amarga kecanthol uwit utawa lemah, tegese tapane wis rampung, lan dheweke kena manggon ing tlatah kono. Wangsit mau banjur ditindakake dening Kyai Hamdani. Ora kacarita pira suwene anggone tapa ngeli jubahe Kya Hamdani kecanthol oyot ing pinggir kali. Kanthi mangkono tegese tapane wis rampung lan Kyai Hamdani wusana manggon ing papan kono. Kang ditandangi sepisanan ing kono gawe papan kanggo manembah mring Gusti. Kejaba kanggo manembah, papan mau uga kanggo punjere warga anggone ngupaya nundhung Walanda. Amarga lemah ing kono rada moncol tumuju kali mula papan kono diwenehi jeneng Poncol.
Saya suwe sangsaya akeh wong kang manggon ing tlatah kono saperlu ngangsu kawruh babagan ngelmu agama lan tetanen. Desa Poncol dadi asri, reja lan mulya. Swasanane kaya ing kutha, banjur diganti jeneng dadi desa Pekuthan.
Nalika isih sugeng Kyai Hamdani weling marang para wargane, “ Sesuk yen aku dipundhut dening Allah, tulung dikubur ing papan kang lemahe mambu wangi.” Ringkesing crita Kyai Hamdani seda. Kanggo minangkani piwelinge Kyai Hamdani, para warga golek papan kang lemahe wangi. Pungkasane lemah kang ambune wangi kasil ditemokake yaiku manggon ing sakidule desa Pekuthan.
Pancen bener papan mau ambune wangi temenan malah luwih wangi tinimbang lenga wangi kang dinggo para warga. Papan kanggo ngubur Kyai Hamdani dijenengi “Tanah Wangi”.
Sumber : (Tim MGMP Basa Jawa Kabupaten Purworejo, 2011. Memetri Basa Jawa. Grafika Agung Press: Purworejo).
2. Kata-kata yang dianggap sukar dalam teks :
Pasarean
|
: kuburan
|
Pareden
|
: pegunungan
|
Wewengkon
|
: wilayah, tlatah, dhaerah
|
Geger
|
: rerusuh
|
Wangsit
|
: pitutur ghaib
|
Tapa
|
: semedi, tirakat, rialat kanggo nggayuh pepinginan
|
Punjere
|
: pusate
|
Ngangsu kawruh
|
: golek ngelmu (sinau)
|
Reja
|
: rame
|
Minangkani
|
: nindakake prentah
|
3. Ciri kebahasaan : Migunakake basa ngoko
Metode Pembelajaran
Pendekatan : scientific
Metode : diskusi, tanya jawab, penugas
E. Media, Alat, dan Sumber Pembelajaran
1. Media : Rekaman teks cerita rakyat atau teks dibacakan guru, Lap top,
LCD, Speaker
2. Sumber Belajar : Yudiono KS dan Mulyono. 2005. Cerita Rakyat dari Pati.
F. Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran
Pertemuan 1
RINCIAN KEGIATAN
|
WAKTU
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pendahuluan
· Siswa berdoa sebelum belajar
· Memeriksa kehadiran dan kesiapan peserta didik
· Peserta didik diarahkan guru untuk membentuk kelompok dengan anggota 4 orang
· Apersepsi: menunjukkan video berisi rekaman cerita rakyat untuk membangkitkan minat peserta didik.
· Menyampaikan tujuan pembelajaran
|
10
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kegiatan Inti
o Peserta didik mendengarkan wacana cerita rakyat.
o Peserta didik bertanya jawab tentang kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam wacana yang didengarkan.
o Peserta didik mengajukan dan menjawab pertanyaan tentang dengaran cerita rakyat.
o Peserta didik dengan bimbingan guru membentuk kelompok diskusi (4 siswa)
o Peserta didik berdiskusi tentang isi wacana yang didengarkan.
o Peserta didik membuat ringkasan secara berkelompok
o Peserta didik menyampaikan hasil ringkasan
|
60
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
· Guru bersama peserta didik menyimpulkan materi PBM.
· Guru bersama peserta didik melakukan refleksi tentang proses dan hasil pembelajaran yang telah dicapai.
· Peserta didik menyampaikan rasa puas atau tidaknya mengikuti kegiatan pembelajaran
· Peserta didik bersama guru merencanakan program pembelajaran berikutnya. Guru menugaskan peserta didik agar mencari teks cerita rakyat lainnya
Pertemuan 2
Pendahuluan
· Siswa berdoa sebelum belajar
· Memeriksa kehadiran dan kesiapan peserta didik
· Guru memberikan apersepsi dengan bertanya jawab berkaitan dengan materi teks cerita rakyat yang berkaitan struktur isi dan fitur bahasa.
· Guru menanyakan tugas mencari teks cerita rakyat pada pertemuan sebelumnya
Kegiatan Inti
o Peserta didik membaca teks cerita rakyat dengan Judul “ Tanah Wangi”.
o Peserta didik bertanya jawab tentang kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam teks cerita rakyat yang dibaca.
o Peserta didik mengajukan dan menjawab pertanyaan tentang isi cerita rakyat
o Peserta didik berdiskusi tentang isi cerita rakyat yang dibaca.
o Peserta didik berlatih membuat ringkasan secara perorangan
o Peserta didik menyampaikan hasil ringkasan secara tertulis.
Penutup
o Siswa dan guru menyimpulkan materi yang dipelajari dengan percaya diri dan tanggungjawab
o Siswa melakukan refleksi terkait pembelajaran yang baru berlangsung dengan membuat catatan penguasaan materi dengan jujur
o Guru menekankan kepada peserta didik agar dapat memetik amanat cerita rakyat yang bisa dijadikan contoh atau teladan bagi penguatan karakter.
PENILAIAN
1. Sikap Spiritual
a. Teknik Penilaian : observasi
b. Bentuk Instrumen : lembar observasi
c. Kisi-kisi :
Instrumen Penilaian Sikap Spiritual
Nama : _______________
Kelas : _______________
Keterangan:
1 = tidak pernah 3 = sering
2 = kadang-kadang 4 = selalu
1. Penilaian Sikap Sosial
a. Teknik Penilaian : Pengamatan
b. Bentuk Instrumen : Lembar Observasi
c. Kisi-kisi :
A. Penilaian sikap sosial untuk diskusi
B. Penilaian sikap sosial dalam kegiatan menanggapi hasil karya teman dn berkarya
Objek : teks narasi tentang peristiwa atau kejadian
Lembar Pengamatan Sikap Sosial untuk Kegiatan Menanggapi Karya dan Berkarya
Nama : ______________________________
Kelas : ______________________________
Petunjuk:
Berilah tanda silang (X) sesuai dengan kondisi peserta didik. (Diisi oleh guru)
Pedoman Penskoran:
Pilihan “Ya” diberi skor 1, sedangkan pilihan “Tidak” diberi skor 0. Karena soal
berjumlah 4 butir, maka jumlah skor berkisar antara 0 sampai 4.
LEMBAR PENGAMATAN SIKAP
2. Pengetahuan
a. Teknik Penilaian : Tes
b. Bentuk Instrumen : Tes Uraian
c. Kisi-kisi :
Instrumen Penilaian Pengetahuan (K3)
Nama : ______________________________
Kelas : ______________________________
Soal :
A. Isenana ceceg-cecek ing ngisor iki kanthi trep!
1. Sunan Kalijaga lan Ki Rangga sarta para santrine padha nuju Padhepokan Sunan Muria.
Apa tegese tembung padhepokan ing ukaran kasebut?
2. Sapa kang dadi paraga utama crita rakyat sing kokrungokake ?
3. Sunan Kalijaga karo para santrine arep menyang ngendi?
4. Apa dhawuhe Sunan Kalijaga marang Ki Rangga nalika wanci sembahyang luhur?
5. Geneya klambine Ki Rangga lan kanca-kancane padha teles kebes?
6. Bareng wis akeh banyu, Ki Rangga karo kanca-kancane banjur ……nganti lali karo welinge Sunan Kalijaga.
7. Kadadeyan apa kang nemahi Ki Rangga lan kanca-kancane ing crita “Sendhang Sani”?
8. Geneya Sunan Kalijaga ora sida wudhu ing Sendhang Sani?
9. “Sendhang Sani” papane ana ing ngendi?
10. Pitutur apa kang bisa dipethik saka crita rakyat “Sendhang Sani”?
B.Coba critakna maneh isine teks kang wis kokrungoke !
Kunci Jawaban :
A
1. Papan kanggo gladhen para santri
2. Sunan Kalijaga
3. Padhepokan Sunan Muria
4. Supaya golek banyu kanggo wudhu
5. Amarga papan kono wis kebak banyu
6. Padha adus
7. Malik dados bulus
8. Amarga banyune wis reged kena sisane Ki Rangga lan kanca-kancane.
9. Kutha Pati
10. Aja nglirwakake prentahe para sepuh, duwea rasa tanggungjawab
C. Kasumanggakaken
Tuladha ringkesan crita rakyat :
TANAH WANGI
Tanah Wangi iku arane pasarean kang dumunung ing tlatah kabupaten Purworejo. Manut critane ana kyai kanga sale saka desa Kemiri yaiku Kyai Hamdani. Piyambake oleh wangsit supaya tapa ngeli ing kali Jali, nganti mandheg olehe ngeli ateges tapane wis rampung. Ringkesing crita Kyai Hamdani jubahe kecanthol oyot wit ing pinggir kali, wusana jugar tapane. Kyai Hamdani banjur manggon ing papan kono kang aran Desa Poncol. Suwe-suwe desa mau saya reja, asri lan mulya kaya swasana ing kutha, mula desa Poncol diganti dadi desa Pakuthan. Nalika isih sugeng Kya Hamdani weling menawa ngemben seda supaya disarekake ing papan kang lemahe wangi. Temenan, bareng Kyai Hamdani seda banjur disarekake ing papan kang lemahe mambu wangi. Wusana pasarene diarani Tanah Wangi.
Pedoman Penskoran:
Setiap jawaban benar diberi skor 5, sedangkan jawaban salah diberi skor 0. Karena soal berjumlah 10 butir, maka jumlah skor berkisar antara 0 sampai 50.
Untuk soal B skor 50 (ringkasan cerita rakyat lainnya) jadi total skor maksimal 100
3. Keterampilan
a. Teknik Penilaian : Tes praktik
b. Bentuk Instrumen : Tes uji petik kerja dan produk
c. Kisi-kisi :
d.
Instrumen Penilaian Keterampilan (K4)
Nama : ______________________________
Kelas : ______________________________
Soal:
1.Tulisen kanthi ringkes crita rakyat “Tanah Wangi” nganggo basamu dhewe !
2.Tulisen crita rakyat liyane sing kok ngerteni kanthi cekak aos !
Keterangan:
4 = Sangat Baik 2 = Cukup
3 = Baik 1 = Kurang
Penghitungan nilai akhir : Nilai akhir : skor yang diperoleh
---------------------------- X 100
Skor maksimal
|
10
10
60
10
|
Semarang, 13 Juni 2014
…………………………………………
|
Guru Mata Pelajaran
………………………………….
|
Tim Penyusun :
1. Driana Purwanti, S.Pd (SMPN 2 Kebumen)
2. Dra. Titi Subiyati (SMPN 26 Purworejo)
3. Dra. Eko Hastuti, M.M. (SMPN 1 Wonosobo)
Posting Komentar