kholif fah
   RENCANA PELAKSANAN PEMBELAJARAN

Sekolah                       :   SMP ......
Matapelajaran              :   Bahasa Jawa
                                    Kelas/Semester            :   7/1
Materi Pokok              :    Menelaah teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur.
                                    Alokasi Waktu            :  2 X pertemuan (4 jpl)

A.    Kompetensi Inti (KI)
1.      Menghargai dan menghayati ajaran agama yang dianutnya.
2.      Menghargai dan menghayati perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab, peduli (toleransi, gotong royong), santun, percaya diri, dalam berinteraksi secara efektif dengan lingkungan sosial dan alam  dalam jangkauan pergaulan dan keberadaannya.
3.      Memahami pengetahuan (faktual, konseptual, dan prosedural) berdasarkan rasa ingin tahunya tentang ilmu pengetahuan, teknologi, seni, budaya terkait dengan fenomena dan kejadian nyata.
4.      Mencoba, mengolah, dan menyaji dalam ranah konkret (menggunakan, mengurai, merangkai, memodifikasi, dan membuat) dan ranah abstrak (menulis, membaca, menghitung, menggambar, dan mengarang) sesuai dengan yang dipelajari di sekolah dan sumber lain yang sama dalam sudut pandang/teori.

B.     Kompetensi Dasar dan Indikator

KOMPETENSI DASAR
INDIKATOR
1.1 Menerima anugerah Tuhan Yang Maha Esa berupa bahasa Jawa sebagai bahasa Ibu untuk mendukung bahasa Indonesia   sebagai bahasa persatuan dan  kesatuan bangsa.

1.2 Menerima anugerah Tuhan Yang Maha Esa berupa bahasa Jawa dan
      memanfaatkannya sebagai sarana komunikasi masyarakat Jawa masyarakat Jawa.
1.1.1 Terbiasa berdoa kepada Tuhan Maha Esa sebelum peserta didik melaksanakan pembelajaran teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur

1.1.2 Menghargai dan mensyukuri keberadaan bahasa Jawa sebagai sarana mempelajari teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur
.

2.1 Menghargai dan menghayati perilaku jujur, disiplin, bertanggung jawab, peduli (toleransi dan gotong royong), santun, percaya diri dalam menyampaikan informasi
      atau menanggapan berbagai hal/keperluan sesuai dengan tata krama Jawa.
2.2 Menunjukkan perilaku berbahasa yang santun yang ditunjukkan dengan ketepatan penggunaan ragam bahasa (unggah ungguh basa).

2.3 Menunjukkan perilaku, tindakan, dan perbuatan yang mencerminkan kepribadian Jawa.
2.1.1 Terbiasa membantu teman sejawat dalam memecahkan masalah.

2.1.2 Terbiasa menyampaikan pendapat dalam  pemecahan masalah dengan santun

2.1.3 Terbiasa menggunakan kata-kata yang tidak menyinggung perasaan orang lain.

2.1.4 Mengikuti kegiatan diskusi dengan disiplin

2.1.5 Terbiasa bersikap jujur dalam berkarya

                     
3.2. Menelaah teks Serat Piwulang Wulangreh pupuh Pangkur.
3.2.1. Mengartikan kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur.
3.2.2. Mengajukan dan menjawab pertanyaan tentang isi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur .
3.3.3.  Menuliskan isi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur.
3.3.4. Menjelaskan nilai yang terkandung dalam  teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur.
4.2. Menanggapi isi teks piwulang serat Wulangreh pupuh Pangkur.
4.2.1. Menulis pokok- pokok isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur
4.2.2. Menyampaikan pokok-pokok isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur
4.2.3. Menanggapan isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur

C.    Tujuan Pembelajaran
Pertemuan 1
Setelah mengikuti  kegiatan pembelajaran diharapkan peserta didik dapat :
1.      Berdoa kepada Tuhan maha Esa sebelum peserta didik melaksanakan pembelajaran materi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur.
2.      Menggunakan bahasa Jawa di kelas saat pelajaran bahasa Jawa dengan baik.
3.      Mengartikan kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur.(pada 1)
4.      Mengajukan dan menjawab pertanyaan tentang isi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur .(pada 1)
5.      Menuliskan pokok-pokok isi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur (pada 1)
6.      Menyampaikan pokok-pokok isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur (pada 1)
7.      Membuat paraphrase teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur (pada 1)
8.      Menanggapi isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur. (pada 1) dengan jujur, dan tanggung jawab.


Pertemuan 2
1.      Berdoa kepada Tuhan maha Esa sebelum peserta didik melaksanakan pembelajaran materi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur.
2.      Menggunakan bahasa Jawa di kelas saat pelajaran bahasa Jawa dengan baik.
3.      Menuliskan pokok-pokok isi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur (pada 2)
4.      Menyampaikan pokok-pokok isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur(pada 2)
5.      Membuat paraphrase teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur(pada 2 )
6.      Menanggapi isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur. (pada 2) dengan jujur, dan tanggung jawab.

D.    Materi Pembelajaran
Pertemuan 1
a.          Teks Dengaran Serat Wulangreh pupuh Pangkur anggitan Sri Susuhunan Pakubuwana IV (pada 1)

Kang sekar pangkur winarna,
lelabuhan kang kanggo ing wong urip,
ala lan becik puniku,
prayoga kawruhana,
adat waton puniku dipun kadulu,
miwah ta ing tata krama,
den kaesthi siyang ratri.

b. Kata-kata yang dianggap sukar dalam tembang Pangkur
winarna                        = wujude
lelabuhan                     = pangorbanan
prayoga                        = becike
kawruhana                   = ngertenana
adat waton                  = adat, kabiasan
dipunkadulu                = dingerteni, digatekakae
miwah                          = karo, lan
den kaesthi                  = dieling-eling
siyang                          = awan
ratri                              =bengi

Pertemuan 2
Teks Serat Wulangreh pupuh Pangkur anggitan Sri Susuhunan Pakubuwana IV (pada 2)
Deduga lawan prayoga,
myang watara reringa aywa lali,
iku parabot satuhu,
tan kena tininggala,
tangi lungguh angadeg tuwin lumaku,
angucap meneng  myang nendra,
duga-duga aja kari.

E. Metode Pembelajaran
Pendekatan   :  scientific
Metode         :  diskusi,  tanya jawab, penugasan

F. Media, Alat, dan Sumber Pembelajaran
1.      Media                      :  Rekaman Tembang Pangkur.
2.      Sumber Belajar       :IwanMulyono.blogspot.com/2012/09/serat_Wulangreh_watak_   
                                          manusia
.
G. Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

Pertemuan 1
RINCIAN KEGIATAN
WAKTU
Pendahuluan 
·      Peserta  berdoa sebelum belajar
·      Memeriksa kehadiran dan kesiapan peserta didik
·      Peserta didik diarahkan guru untuk membentuk kelompok dengan anggota 4 orang
·      Apersepsi: menunjukkan  teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur .
·      Menyampaikan tujuan pembelajaran

Kegiatan Inti
o  Peserta didik mendengarkan rekaman teks dengaran piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 1)
o  Peserta didik bertanya jawab tentang kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam teks dengaran piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur. (pada 1)
o  Peserta didik mengajukan dan menjawab pertanyaan tentang isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 1)
o  Peserta didik berdiskusi tentang arti kata-kata yang dianggap sulit dalam teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 1)
o  Peserta didik menyampaikan hasil diskusi tentang pokok-pokok isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 1)
o  Peserta didik menanggapi hasil diskusi kelompok lain tentang isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 1)
o  Peserta didik berlatih membuat paraphrase teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur. (pada 1)

Penutup
·      Guru bersama peserta didik menyimpulkan materi PBM.
·      Guru bersama peserta didik melakukan refleksi tentang proses dan hasil pembelajaran yang telah dicapai.
·      Peserta didik menerima tugas dari guru mencari pokok-pokok isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur pada ke 2.



Pertemuan 2

Pendahuluan 
·      Peserta  berdoa sebelum belajar
·      Memeriksa kehadiran dan kesiapan peserta didik
·      Peserta didik diarahkan guru untuk membentuk kelompok dengan anggota 4 orang
·      Apersepsi: Guru menayakan isi teks piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur (pada 1)
·      Menyampaikan tujuan pembelajaran

Kegiatan Inti

o  Peserta didik membaca teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 2)
o  Peserta didik bertanya jawab tentang kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam teks dengaran piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur. (pada 2)
o  Peserta didik menyampaikan hasil diskusi tentang pokok-pokok isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 2)
o  Peserta didik menanggapi hasil diskusi kelompok lain tentang isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 2)
Peserta didik berlatih membuat paraphrase teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur. (pada 2)


 Penutup

o  Peserta didik dan guru menyimpulkan materi yang dipelajari dengan percaya diri.
o  Peserta melakukan refleksi terkait pembelajaran yang baru berlangsung dengan membuat catatan penguasaan materi
o  Peserta didik menyampaikan rasa puas atau tidaknya mengikuti kegiatan pembelajaran.

PENILAIAN

1.      Sikap Spiritual
a.    Teknik Penilaian           : observasi
b.    Bentuk Instrumen         : lembar observasi
c.    Kisi-kisi                        :

No.
Sikap/nilai
Butir Instrumen
1.




2.
Terbiasa berdoa kepada Tuhan Maha Esa sebelum peserta didik melaksanakan pembelajaran teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur.
Menghargai dan mensyukuri keberadaan bahasa Jawa sebagai sarana menyajikan materi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur.
o   Terbiasa berdoa




o   Terbiasa bersyukur

      Instrumen Penilaian Sikap Spiritual
      Nama                     : _______________
      Kelas                     : _______________
     
Sikap/nilai
Skor
1
2
3
4
1.    Berdoa sebelum dan sesudah mempelajari teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur.

2.    Mengucapkan rasa syukur setelah mengerjakan tugas teks  piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur.




     
Keterangan:
1 = tidak pernah                 3 = sering
2 = kadang-kadang            4 = selalu

2.      Penilaian Sikap Sosial
a.         Teknik Penilaian        : Pengamatan
b.        Bentuk Instrumen      : Lembar Observasi
c.         Kisi-kisi                     :
A.    Penilaian sikap sosial untuk diskusi
No.
Nilai
Deskripsi
No. Butir
1
Menghargai orang lain
Menghargai  pendapat orang lain
1
2
Jujur
Mengekspresikan gagasan dengan jujur
2
3
Disiplin
Mengikuti kegiatan diskusi dengan disiplin
3
4
Kesantunan
Menyampaikan pendapat dengan bahasa Jawa yang santun
4



B.     Penilaian sikap sosial dalam kegiatan menanggapi hasil karya teman dan berkarya
      Objek : Teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur
No.
Nilai
Deskriptor
No. Butir
        1.             
Jujur
Menunjukkan sikap jujur dalam menanggapi karya teman
1
Menunjukkan sikap jujur dalam berkarya
2
        2.             
Santun
Bersikap santun dalam menanggapi karya teman
3
Bersikap santun dalam berkarya
4

Lembar Pengamatan Sikap Sosial untuk Kegiatan Menanggapi Karya dan Berkarya

      Nama                     : ______________________________
      Kelas                     : ______________________________

      Petunjuk:
      Berilah tanda silang (X) sesuai dengan kondisi peserta didik. (Diisi oleh guru)

No.
Pernyataan
Pilihan
Ya
Tidak
   1.             
Menghargai orang lain dalam menanggapi karya teman


   2.             
Menghargai orang lain dalam berkarya


   3.             
Bersikap disiplin dalam menanggapi karya teman


   4.             
Bersikap disiplin dalam mengungkapkan isi wacana tentang peristiwa.



      Pedoman Penskoran:
      Pilihan “Ya” diberi skor 1, sedangkan pilihan “Tidak” diberi skor 0. Karena soal
      berjumlah 4 butir, maka jumlah skor berkisar antara 0 sampai 4.

      LEMBAR PENGAMATAN SIKAP

No
Nama
Toleransi
Jujur
Disiplin
Santun
Ket


V
v
v
v
4















3.       Pengetahuan
              a.     Teknik Penilaian                      : Tes tertulis
              b.      Bentuk Instrumen                  : Tes uraian
              c.      Kisi-kisi                                  :
No.
Indikator
No. Butir
  1.  
Disajikan teks Piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur, siswa mengidentifikasi teks tersebut.
1
  1.  
Menjelaskan arti kalimat Prayoga kawruhana nganggo basa ngoko.
2
  1.  
Menjelaskan kembali isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 1)
3
  1.  
Menjelaskan kembali isi teks piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 2)
4

      Instrumen Penilaian Pengetahuan (K3)

      Nama         : ______________________________
      Kelas         : ______________________________

      Soal :
      A. Isenana ceceg-cecek ing ngisor iki kanthi trep!
1.      Gatekna tembang iki !
Kang sekar pangkur winarna, lelabuhan kang kanggo ing wong urip, ala lan becik puniku, prayoga kawruhana, adat waton puniku dipun kadulu, miwah ta ing tata krama, den kaesthi siyang ratri.

Golekana  tegese tembung-tembung iki
a. winarna
b. lelabuhan
c. dipunkadulu
d. adat waton
2.      Apa tegese ukara Prayoga kawruhana ing tembang Pangkur mau?
3.       Coba tulisna maneh isine teks tembang Pangkur pada 1 kang wis ko waca !
4.      Coba tulisna maneh isine teks tembang Pangkur pada 2 kang wis ko waca !


      Kunci Jawaban :
       A.
1.      a.winarna    = werna-werna
b.lelabuhan = pangorbanan
c.dipunkadulu = dingerteni
d. adat waton = adat istiadat

      2.   Tegese ukara Prayoga kawruhana yaiku becike dimangerteni.
      3.  Isine tembang Pangkur pada 1  kasebut yaiku dicritakake ana ing tembang Pangkur, dene manungsa iku kudu ngerti apa sing kudu dikorbanake/diabdikake. Manungsa mesthine ngerteni bab kang ala lan becik, mangerteni adat istiadat, lan tata krama. Awan lan bengi kudu tansah dieling-eling.
      4. Nyumanggaaken para dwija anggenipun paring wangsulan


Pedoman Penskoran:
Skor jawaban benar  untuk soal no 1 dan 2  = 0 – 2
Skor jawaban benar untuk soal 3 dan 4        = 0 -  3
Skor maksimal 10.

4.      Keterampilan
a.    Teknik Penilaian           : Tes praktik
b.    Bentuk Instrumen         : Tes uji petik kerja dan produk
c.    Kisi-kisi                        :
d.    
No.
Indikator
No. Butir
        1.             
Menceritakan isi teks Piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur (pada 1 dan 2)tersebut di depan temannya
1
     
      Instrumen Penilaian Keterampilan (K4)

      Nama         : ______________________________
      Kelas         : ______________________________
     
Soal:
        1.Critakna isi teks Piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur ing ngarep kelas  !
       
                        No.
Aspek yang dinilai

Kriteria

1

2

3

4

1
Pilihan kata

 

 

 

 

2
Ketepatan isi cerita.

 

 

 

 

3
Urutan cerita.

 

 

 

 



 

 

 

 


      Keterangan:
4 = Sangat Baik                                        2  = Cukup
3 = Baik                                                    1  = Kurang

Penghitungan nilai akhir :       Nilai akhir :     skor yang diperoleh
                                                                    ----------------------------  X 100
                                                                    Skor maksimal






                                                                                          …………………………………………      ……………,………………………………
                                                                                                      Guru Mata Pelajaran,







PENYUSUN :
1.      TEGUH RIYANTO,SS. (KAB. BANJARNEGARA)
2.      NOKIRAH, SPd. (KAB. BANYUMAS)
3.      WAHJATI, SPd. (KAB. PURBALINGGA)










Lampiran Materi.
Teks Piwulang Serat Wulangreh pupuh Pangkur

01
Kang sekar pangkur winarna, lelabuhan kang kanggo ing wong urip, ala lan becik puniku, prayoga kawruhana, adat waton puniku dipun kadulu, miwah ta ing tata krama, den kaesthi siyang ratri.

02
Deduga lawan prayoga, myang watara reringa aywa lali, iku parabot satuhu, tan kena tininggala,  tangi lungguh angadeg tuwin lumaku, angucap meneng  myang nendra, duga-duga aja kari.

03
Miwah ta sabarang karya, ing prakara gedhe kalawan cilik, papat iku datan kentun, kanggo sadina-dina, rina wengi neng praja miwah ing dhusun, kabeh kang padha ambekan, papat iku aja lali.

04
Kalamun ana manungsa, tan anganggo ing duga lan prayogi, iku watake tan patut, awor lawan wong kathah, degsura ndaludur tan wruh ing edur, aja sira pedhak- pedhak nora wurung neniwasi.

05
Pan wus watake manungsa, pan ketemu ing laku lawan linggih, solah muna mininipun, pan dadi panengeran ingkang pinter kang podho miwah kang luhung, kang sugih lan kang melarat, tanapi manungsa singgih

06
Tinitik  solah  muna,  lawan  malih  ing  laku  lawan  linggih,  iku  panengeranipun, winawas ginrotan, pramilane ing wong kuna-kuna iku, yen amawas ing sujalma, datan amindho gaweni.

07
Ginulang sadina-dina, wewekane ing basa lan basuki, ing jubriya-kibiripun, sumungah lan sesongaran, mung sumendhe sakarsanira Hyang Agung, ujar sirik kang rineksa, kautaman ulah wadi.

08
Ing masa mengko pan nora, kang katemu laku basa basuki, ingkang lumrah wong puniku, dhengki srei lan dora, iren meren pisastene pan kumingsun,sasolahe tan prasaja, jail mutakil basiwit.

09
Alaning liyan den andhar, ing becike liya kang den simpeni, becike dhewe ginunggung,   kinarya pasamuan, tan rumasa alane dhewe ngandhukur, wong mangkono wewatekny, nora pantes den pedhaki.


10
Iku wong durbala murka, nora nana mareme jroning ati, sabarang karepanipun, sanadyan wus katekan, arep maneh nora marem saya mbanjur, luwamah lawan amarah, iku kang den tuti wuri.

11
Ing sabarang  solah tingkah, ing pangucap tanapi nyang alinggih, tan suka sor ambekipun, pan lumuh kaungkulan, ing sujalma pangrasane dhewekipun, tan ana kang  madhanana, angrasa luhur pribadi.

12
Aja nedya katempelan, watek ingkang tan becik tinutwuri, watek rusuh nora urus, tunggal  lawan  manungsa,  dipun  sami  anglabuhi  kang  apatut,  parapan  dadi tuladha, tinula mring wong kang becik.

13
Aja  lunyu  lumur  genjah,  angrong  prasanakan  nyumur  gumuling,  ambubuti  arit puniku, watak kang tan raharja, pan wong lunyu nora kena dipun enut, monyar- manyir tan antepan, dela lemeran puniku.

14
Para  panginan  tegesnya,  genjah  iku cecegan  barang  kardi,  angrong  prasanak liripun, karem ulah miruda, mring rabine sadulur miwah bebatur, tuwin sanak prasanakan, sok senenga dan ramuhi.

15
Nyumur guling punika, ambelawah datan duwe wewadi, nora kene rubung-rubung, wadine   kang   den   urap,   mbuntut   arit  punika   pracekanipun,   apener   neng pangarepan, nggarretel dumunung wuri.

16
Sabarang kang dipun ucap, nora wurung mung plehe pribadi, iku lelabuhan patut, aja nedya anelad, ing wateke kangnem prakoro punika, kang sayogya ngupayoa, anglir mastimbul ing warih.

                                         







0 Responses

Posting Komentar